MENU GŁÓWNE

Eksperyment: Czy warto słuchać tego co mówią i piszą w mediach?


Koniec kwietnia to okres kiedy spółki rozpoczynają publikację wyników za pierwszy kwartał 2016 roku. W tym czasie w mediach branżowych pojawia się coraz więcej artykułów na temat, które spółki mogą zaskoczyć nas wynikami, a które rozczarować. Od razu zaznaczam, że unikam inwestowania prawdziwych pieniędzy tylko na podstawie artykułów medialnych. Czasami stanowią one dla mnie jedynie dodatkowe wsparcie przy podejmowaniu decyzji. W tym miesiącu zdecydowałem się na mały eksperyment. Po przeczytaniu kilku artykułów i wywiadów z "ekspertami" zrobiłem zestawienie wszystkich wymienianych "pewniaków do wzrostu". Następnie każdą z pozycji przeanalizowałem osobiście i wrzuciłem do wirtualnego portfela. Sam jestem ciekawy wyniku tego eksperymentu i liczę, że da mi on odpowiedź na pytanie: "Czy warto słuchać tego co mówią i piszą w mediach?" Jesteście ciekawi? Zapraszam do lektury.



Na początek przypomnijmy sobie jak aktualnie wygląda wirtualny portfel Obserwatora Giełdowego. Do tej pory zainwestowałem 50% kapitału w walory czterech spółek. Dwie z nich trzymam od 32 tygodni, dwie kolejne od 14 tygodni. Kluczowe znaczenie ma fakt, że wszystkie spółki mają dodatnią stopę zwrotu.


Mając do wykorzystania 50% kapitału postanowiłem dorzucić 5 kolejnych walorów. 

Alumetal S.A. [AML] - 10% kapitału

Pierwszą spółkę, którą dorzucam do wirtualnego portfela jest Alumetal S.A. - największy na rynku polskim i w Europie Środkowo-Wschodniej oraz czwartym co do wielkości w Europie producent wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych. Od początku roku spółka porusza się w trendzie wzrostowym, choć nie można w tej chwili powiedzieć został on w pełni potwierdzony. Wybicie poziomu 53.45 zł może być moim zdaniem ważnym sygnałem do zwrócenia uwagi na tą spółkę.




Budimex S.A. [BDX] - 10% kapitału

O udanym początku roku można mówić w przypadku branży deweloperskiej. Najnowsze dane o sprzedaży mieszkań potwierdzają, że utrzymująca się dobra koniunktura na rynku mieszkaniowym powinna być kluczowym czynnikiem sprzyjającym poprawie rezultatów. Dane o sprzedaży w I kwartale wyglądają bardzo dobrze. Dynamika wzrostu jest więcej niż zadowalająca, to efekt m.in. poluzowania warunków uczestnictwa w programie „MdM" w II połowie ubiegłego roku, informacji o wyczerpujących się funduszach z tego programu. Te czynniki miały prawdopodobnie wpływ na przyspieszenie decyzji o zakupie mieszkania.

W tym segmencie brałem pod uwagę dwie najczęściej wymieniane przez ekspertów spółki - Robyg i Budimex. Krzysztof Pado, analityk DM BDM (źródło: Parkiet.com) zauważalnej poprawy wyników w ujęciu rok do roku oczekuje głównie po Budimeksie. Spółka ma lepszy backlog (portfel zamówień – red.), sprzyja jej także spadek cen surowców. Pan Krzysztof zwraca uwagę, że przed rokiem na wyniki pozytywnie wpłynęły zdarzenia jednorazowe, więc w rzeczywistości poprawa powinna być większa niż na wynikach raportowanych.

Tak wiec dorzucamy do wirtualnego portfela i oczekujemy solidnych wzrostów :)




Monnari Trade S.A.[MON] - 10% kapitału

Kolejną spółką, którą zdecydowałem się dorzucić do wirtualnego portfela jest odzieżowa spółka Monnari Trade. Z zapowiedzi prezesa  Mirosława Misztala wynika, że spółka de planuje umocnić swoją pozycję na rynku poprzez akwizycje w branży oraz rozwój nowych marek. Aktualnie spółka znajduje się w okolicach lokalnych minimów na poziomie 14.50 zł które traktuję jako wsparcie. W dłuższym terminie kurs powinien kierować się na maksimum z ubiegłego roku czyli w okolice 19.50 - 20.00 zł. Tam będę oczekiwał realizacji zysków.



Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. [JSW] - 10% kapitału

Nowy rząd, nowa wycena JSW. Od początku roku kurs węglowej spółki systematycznie rośnie. W ostatnich dniach wzrosty te przybrały na sile, w mojej opinii głównie za sprawą "efektu tłumu". Mając przed oczami ogólny obraz polskiego górnictwa, miałbym obawy przed inwestowaniem rzeczywistych pieniędzy w tą spółkę jednak dysponując wirtualnym pieniądzem zdecydowałem się na "spekulacyjne zakupy"



Lotos S.A. [LTS] - 10% kapitału

Ostatnią spółką, która dopełniła w dniu dzisiejszym mój wirtualny portfel jest Lotos. Od połowy lutego kurs akcji porusza się w trendzie wzrostowym pokonując w ostatnich dniach maksima z grudnia 2015 roku. Jeżeli trend miałby być zachowany oczekiwałbym wzrostu w okolice 30.00 - 31.00 zł.



Mając na uwadze, że akcje Lotosu zostaną dopisane do wirtualnego portfela w dniu dzisiejszym po zakończeniu sesji poniższe zestawienie nie uwzględnia tej pozycji.

Na zakończenie jeszcze jedna informacja. Za sugestią jednego z gości odwiedzającego mój profil na Facebook'u zdecydowałem się na ustawienie zleceń obronnych (tzw. stop loss). Mimo, że w tym przypadku operujemy wirtualnym kapitałem to warto zadbać aby go nie stracić.


Wszystkich zainteresowanych śledzeniem wyników portfela zapraszam tutaj. Jeżeli macie jakieś uwagi, sugestie, pytanie - zapraszam do dyskusji.


6 komentarzy

  1. Pierwsza spółką która wypada z portfela (realizacja stop loss) jest Budimex. W to miejsce w najbliższym czasie będę chciał wrzucić nową spółkę. Szczegóły wkrótce

    OdpowiedzUsuń
  2. W miejsce Budimexu do realnego portfela wpadła Eko Export ze średnią ceną kupna 12,01 zł. Nie wykluczam jeszcze drobnej korekty (ok. 4-5%) ale jeżeli ona się potwierdzi to będzie to możliwość do zwiększenia zaangażowania. Narazie cierpliwie czekam.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Głupi robi na końcu to co, mądry robi na początku", w momencie kiedy media napędzają na dane walory, to duże ryby wychodzą ze swoich pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mi się wydaje, że najbardzej opłacalne na ten moment są kryptowaluty. Szczególnie w sytuacji małego dołka na bitcoin, z którym mamy do czynienia teraz. Zresztą zobaczcie sobie aktualny kurs na https://kantorbitcoin.pl

    OdpowiedzUsuń